- 14 August 2018
- Posted by: Dany Nejman
- Category: Retail
La chaîne américaine de fastfood McDonald’s a inauguré il y a quelques jours à Chicago un nouveau flagship store qui ressemble plus à un Apple store qu’à un restaurant fastfood.
Il s’agit d’un immeuble entièrement vitré d’environ 1.750 m2.
Le restaurant dispose d’une partie selfservice, d’une autre avec service à table, de commandes et paiements via téléphone portable et d’un service de livraison à domicile. Le service à table et la commande digitale font partie du programme de modernisation de McDonald’s « Experience of the Future ». En 2020, tous les restaurants situés aux Etats-Unis devront avoir été métamorphosés.
Dans le but de changer l’image de McDonald’s, le nouveau concept met en avant un autre concept : la consommation durable. L’immeuble est équipé de panneaux solaires et 70 arbres ont été plantés.
Bientôt l’ouverture à Londres par le pâtissier espagnol Albert Adria d’un cake shop baptisé « Cakes and Bubbles », où une sélection de vins effervescents escortera la carte sucrée.
Albert Adria est l’un des chefs les plus célèbres d’Espagne. Il est non seulement le frère de Ferran Adria, aux manettes du restaurant catalan « El Bulli » – qui fut reconnu comme la meilleure table du monde jusqu’à sa fermeture en 2011 -, mais aussi un « business-chef » ayant bâti un empire gastronomique.
« Cakes and Bubbles » à l’Hotel Café Royal proposera du sucré, avec un cheesecake au goût de noisette et de chocolat blanc. L’offre comptera aussi sur un flan aux oeufs au caramel, des donuts, des cakes aux fruits. Clin d’oeil de son passage chez « El Bulli », qui révolutionna l’univers de la gastronomie avec son approche moléculaire, Albert Adria servira une gaufre réalisée à l’aide d’un siphon.
Cakes and Bubbles fera aussi office de bar à vins effervescents, avec une carte dédiée aux « spumante » italiens, aux « cava » espagnols et aux champagnes.
A l’aéroport de San Francisco, Uniqlo vend ses célèbres doudounes ultra légères sans manches via un distributeur automatique. Les célèbres petites vestes plaisent énormément aux visiteurs et aux travailleurs de la Sillicon Valley : le distributeur a un chiffre d’affaires de 10.000 $ par mois. Les doudounes sont devenues l’uniforme non officiel de la Sillicon Valley. Depuis le placement par la marque japonaise Uniqlo de son distributeur automatique, les vestes sans manches ont envahi La Mecque de la technologie.
D’après la direction de l’aéroport de San Francisco, le distributeur d’Uniqlo est l’une des machines non-food les plus lucratives de l’aéroport.
De Amerikaanse fastfoodgiant McDonald’s heeft een paar dagen geleden in Chicago een nieuwe flagship store geopend die meer wegheeft van een Apple Store dan een fastfoodrestaurant.
Het is een glazen gebouw van ongeveer 1.750m2en lijkt op een Apple Store.
Het restaurant beschikt over een selfservice kiosks, tafelbediening, mobiel bestellen en betalen, en een bezorgservice. Dit zijn diensten die mainstream worden op locaties van McDonald’s in de Verenigde Staten.
Tafelbediening en digitaal bestellen zijn onderdeel van McDonald’s moderniseringsprogramma ‘Experience of the Future’. Op dit moment zijn grofweg 5.000 restaurants aangepakt. In 2020 moeten alle Amerikaanse restaurants een metamorfose hebben ondergaan.
In een poging het imago van McDonald’s te veranderen, belicht het nieuwe restaurant ook nog iets anders: duurzaamheid.Op de begane grond bevinden zich 70 bomen en op het dak zonnepanelen.
Na zijn succesvolle pop-up in Hotel Café Royal in 2016, keert de bekende chef Albert Adrià, die samen met zijn broer Ferran een gastronomische revolutie ontketende met het legendarische restaurant ElBulli, in november terug in Londen om een permanente vestiging van ‘Cakes & Bubbles’ te lanceren. Albert Adrià, die in 2015 door ‘The World’s 50 Best Restaurants’ werd verkozen tot ‘The World’s Best Pastry Chef’, runt een imperium van restaurants. Zoals de altijd uitverkochte avantgardistische tapasbar ‘Tickets’ en bijvoorbeeld ‘Hoja Santa’, met een moderne Mexicaanse keuken die in 2016 werd bekroond met een ster in de Michelin-gids en zijn befaamde nieuwste onderneming, Enigma. Cakes & Bubbles is het eerste niet pop-up concept van Adrià buiten Spanje.
Cakes & Bubbles moet de perfecte mix van traditie en moderniteit gaan bieden – met de eigenzinnigheid en speelsheid die het werk van Adrià is gaan definiëren – dat een parade van uitzonderlijke desserts gaan serveren. Een klassieke Spaanse cheesecake en de befaamde ‘Tickets’ cheesecake, een subtiel en exquise dessert met hazelnootaroma’s, compleet met een niet-traditionele schil van witte chocolade. Je kunt hier dus een stukje van de smaak van ‘Tickets’ proeven, één van de meest gewilde reserveringen in de restaurantwereld. ‘Classics’ zoals flan met donkere karamel en zelfgemaakte donuts staan op het menu naast decadente fruittaarten waaronder ananas met palmhoning en aardbeien met vers sinaasappelsap. Daarnaast staat er ook een selectie van specials op het menu zoals Airwaffles met gekaramelliseerde banaan en Chocolade ninyoyaki cake ballen. Een brede selectie van champagnes en mousserende wijnen per glas en per fles komen op de kaart te staan, goed geprijsd om de toegankelijkheid te vergroten en om hun gasten de mogelijkheid te bieden het gevarieerde aanbod van diverse producenten te verkennen.
Op de luchthaven van San Francisco verkoopt Uniqlo donzen debardeurs uit een automaat. De mouwloze jasjes vallen erg in de smaak bij investeerders die Sillicon Valley bezoeken: de automaat haalt een omzetcijfer van 10.000 dollar per maand. De lichte debardeurs van Uniqlo hebben het tot het onofficiële uniform van Silicon Valley geschopt: sinds de Japanse modeketen in de luchthaven van San Francisco een automaat heeft gezet, duiken de mouwloze jasjes overal in het mekka van de technologie op.
********à titre informatif et sans aucun engagement, sans valeur contractuelle ou juridique, sous toutes réserves même d’erreur.
********ten informatieve titel en zonder enige verbintenis, zonder contractuele of andere juridische waarde, onder alle voorbehoud ook van vergissing.